صنایع چوب و سازه های چوبی
صنایع چوب و سازه های چوبی
سلام: به وبلاگ بچه های رشته صنایع چوب خوش آمدید
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 خرداد 1390برچسب:رنگ, دکوراسیون, رنگ­کاری, تاثیر روانی, توسط هادی غلامیان |

 

مقدمه
در سال 1666، اسحاق نیوتن، دانشمند نامدار انگلیسی، کشف کرد که چنانچه نور خالص سفید از یک منشور عبور داده شود، به رنگ‌های قابل رؤیت تجزیه می‌شود. نیوتن همچنین کشف کرد که هر رنگ از یک طول موج منحصر به فرد تشکیل شده و قابل تجزیه به رنگ‌های دیگر نیست. آزمایش‌های بعدی نشان داد که با ترکیب نورها می‌توان رنگ‌های مختلف را ایجاد کرد. برای مثال، نور قرمز در ترکیب با نور زرد، رنگ نارنجی را به وجود می‌آورد. رنگی که بر اثر ترکیب دو رنگ دیگر به وجود آید را ترکیبی می‌گویند (1). بعضی از رنگ‌ها، مثل زرد و ارغوانی، در صورت ترکیب شدن، همدیگر را خنثی می‌کنند و نور سفید می‌سازند. این رنگ‌ها را نیز رنگ‌های مکمّل می‌نامند (2). رنگ یکی از جالب ترین جنبه های دکوراسیون است.طراحان دکوراسیون امروزه بیش از هر چیز به سلیقه و روحیات ساکنین خانه توجه می­شود.هر یک از ما احتمالاً ایده­هایی درباره رنگ­های مورد علاقه خود داریم و انتخاب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما برای انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای محل زندگی و منزلمان است. امروزه ثابت شده است رنگ‌ها براحتي روي سيستم عصبي، قدرت بينايي، سيستم گوارش، حالات‌ روحي رواني افراد و اخلاق فردي آنها تاثير مي‌گذارند، بنابراين براي استفاده مفيد از رنگ لازم است اثر روان‌شناختي آن را كه مي‌تواند در انتخاب دكوراسيون، لباس، محيط و... وارد عمل شود، درك كنيم. گاه به كارگيري رنگ­های نامناسب ، تاثيرات منفي بر مذاهب، فرهنگ‌ها، خلق و خوي افراد و راندمان کاری گذاشته كه در دراز مدت تاثيرات مخرب آن آشكارا به چشم مي‌خورد. طراحی داخلی و ساختمانی شامل کاربردی از بسیاری از عناصر بهم پیوسته از قبیل ، فضا ، شکل ، ساختار ، نور ، بافت می شود و یکی از تصمیمات مهم در مورد دکوراسیون داخلی رنگ و رنگ­کاری می­باشد(3) .رنگ جزء مهمی در ایجاد سطح کیفی داخل ساختمان است، می بایست قبل از هرچیز طرح کلی رنگ را در روند طراحی مورد بررسی قرار داد .بهترین رویکرد نسبت به انتخاب رنگ این است که آن را جزء مهمی در طراحی در نظر بگیرم به جای آنکه آنرا به شکلی سطحی و پیش پا افتاده بعد از اتمام کار مورد توجه قرار دهیم .طراحی موثر رنگ ها هیچ هزینه اضافی در ساخت و نوسازی داخل ساختمان تحمیل نمی­کند. فقط کافی است که آن را از جلوتر در دستور کار قرار دهیم .بهترین کار اینست که رنگ های وسایل و دیوارها را به منظره جزئی در اهداف کلی طراحی در نظر بگیریم .آیا محیط باید آرام بخش یا شاد یا هیجان انگیز باشد ؟ آیا سطح داخلی باید یک پیش زمینه خنثی را برای اساس منزل داشته باشد و یا خود به تنهایی تند و چشمگیر به نظر برسد ؟موفق­ترین طراحی­های داخلی رنگ­ها در مقابل اهداف کلی طراحی بسیار تاثیر پذیرند. اولین گام تعیین اهداف طراحی است . سپس مشخص کنید که آیا رنگ می تواند در پدید آوردن حالتی بکار رود یا به عنوان راه حلی برای مشکلات مربوط به طراحی داخلی عمل کند. رنگ، ابزار مناسبی برای جلب توجه به سوی جنبه های مطلوب و یا استتار جنبه­های نامطلوب محیط است . برخی از وظایف مهمی که بر عهده رنگ است شامل موارد زیر است(ماهنامه طراحی داخلی) :
- برانگیختن احساسات و ایجاد حال و هوای خاص در محیط.
- متمرکز و یا منحرف کردن توجه.
- تنظیم مقیاس فضا برای این که کوچکتر و یا بزرگتر به نظر برسد .
- تقسیم و تعیین فضا.
- وحدت و یا یکپارچگی فضا.
 
تاثیر روانی رنگ ها از لحاظ علمی
 
تاثیر روانی رنگ ها از لحاظ علمی به دو بخش زیر تقسیم می شوند :
الف: مربوط است به دریافت احساس رنگ (فامداری) که از طیف مرئی ناشی نشده باشد این رااحساس ذهنی می­نامند. هرگاه فشار ملایم بر روی پلکهای بسته وارد آید، و یا انسان دریک اتاق تاریک از طریق پیشانی تحت تاثیر شوک الکتریکی قرار گیرد. در هر دو مورد،احساس رنگ، فامدار به وجود می­آید احساس مزبور ناشی از اثر مرئی خارج از چشم نیست،بلکه احساس ذهنی است. علت این پدیده، تحریک اعصاب شبکیه به وسیله فشار یاالکتریسیته است. اصولاً دیدن رنگ ذهنی مبتنی است بر دو پدیده که با هم قرابت دارند:یکی پس تصویر(After_ Tmage)  و دیگری تباین(Contrast) تصویر، که عبارت است از احساس رنگ پس از رفع تاثیر یک محرک، به عبارت دیگر، احساس بصری است کهبلافاصله پس از قطع تحریک عامل خارجی حاصل می­شود. پس تصویر دو گونه است، مثبت ومنفی: نوع مثبت پس تصویر آن است که رنگ احساس شده، همان رنگ محرک است. یعنی پستصویر قرمز همان فام قرمزی است که چشم را تحریک کرده است. این پس تصویر پس از مدتیذخیره شدن به یک محرک شدید(مثلاً نور یک پروژکتور) و پس از بستن چشمها اتفاق میافتد. پس تصویر منفی آن است که احساس شده، مکمل رنگ محرک است؛ مثلاً پستصویر قرمز؛سبز است.
پس تصویر منفی هنگامی رخ می­دهد که بعد از ذخیره شدن به یکمحرک شدید، چشمها به یک سطح سفید خالی و یا خاکستری معطوف شوند، علت پس تصویر مثبترا تداوم روند شیمیایی در شبکه پس از رفع اثر محرک، ذکر می­کنند، درباره علت پستصویر منفی، غالباً روند خستگی شبکیه را مطرح، می سازد(4).
ب: اثرات ذهنی رنگهای عینی. زمینه دیگر ملاحظه روانشناختی، بهاحساسهای معینی مربوط می­شود که رنگهای عینی در بیننده ایجاد می­کنند؛ به عبارت دیگردر اینجا رابطه رنگهای عینی با اثرات ذهنی شان مورد بحث است. مثلاً آشکاراست کهبرخی فامها، پیش آینده هستند و موجب می شوند  که اشیا نزدیکتر به نظر آیند ؛ بر عکس،برخی فامها پس رونده هستند و موجب می­شوند  تا اشیا دورتر به نظر آیند. همچنین فامهایدارای طول موج بلندتر( مثل قرمز و نارنجی) گرمتر از فامهای طول موج کوتاهتر(مثل آبیو سبز) احساس می­شوند . حساس گرمی و سردی، پیش آیندگی وپس روندگی در واقع اثرات ذهنیرنگهای عینی هستند که از جنبه روانشناسی رنگ و نه از جنبه فیزیولوژیک رنگ، مورد بحثقرار میگیرد.
 
آشنایی با تأثیر رنگدر چیدمان
 همه ما بارها و بارها اهميترنگها را در زندگي حس كرده ايم. اين عنصر اساسي در چيدمان منزل نيز نقشتأثيرگذاريدارد(4). بنابراين،بابهره مندي از آن مي توانيم خانه اي شاد، دل انگيز و امنداشته باشيم. به همين دليل لازم است زبان و معناي رنگها را بدانيم تا بدرستي ازآنها استفاده كنيم. به طور كلي رنگها دو دسته اند: رنگهاي اصليكه شامل زرد، آبي، قرمز و رنگهاي فرعي نظير سبز، بنفش، نارنجي، زرد مايل به سبز،سبز مايل به آبي، آبي مايل به سبز، بنفش مايل به قرمز و... كه از تركيب رنگهاي اصليبه وجود مي آيند.
البته، تقسيم بندي ديگري هم براي رنگها مطرح مي­شود. به اينترتيب كه آنها را در دو گروه رنگهاي گرم و سرد قرار مي دهند. برايتشخيص اين مسألهبايد در چرخه رنگ خطي از زرد به بنفش بكشيد. رنگهايي مثل سبز و فيروزه اي كه درتركيب آنها آبي به كار رفته، در سمت چپ خط قرار دارند كه به عنوان رنگهاي سردناميده مي شوند. اين رنگها به طور كلي خاصيت آرام بخشي دارند. رنگهايي نظير صورتي،نارنجي و... در طرف راست خط قرار دارند و در ساختمان آنها قرمز به كار رفته كه بهعنوان رنگ گرم شناخته مي شوند . بنابر پژوهشهاي متعدد، اين گونه رنگها بيانگراحساسات مختلف هستند كه از خوش بيني محض تا خشونت شديد را در بر مي گيرد.
تناسب با فضاي خانه از الگوهايهماهنگ زير در چيدمان منزل مي توان استفاده كرد:
 * الگوي تك رنگ: در اين الگومي توان از يك رنگ براي چيدمان محيط بهره برد.
 * شيوه كنتراست: در اين روش بااستفاده از دو رنگ متضاد نظير آبي و نارنجي مي توان فضايي دلخواه ايجاد كرد.
 * الگوي مشابه: در اين روش اگر رنگ زرد را انتخاب مي كنيد، مي توانيد براي تكميل ازرنگهاي نارنجي بهره بگيريد.
 * استفاده از رنگهاي گوناگون: اين شيوه گرچه الگوييرايج است، اما بايد توجه داشت در اين روش، هماهنگي رنگها دقيق صورت بگيرد تا از نظرزيباشناسي چشم نواز باشد (شکل1).
 

شکل 1
نگاه کلی به معنیرنگها
سردی و گرمی:
شامل حس درونی رنگ هاست که از طبیعت الهام گرفته است. قرمز زرد نارنجی و بنفش مایل به قرمز گرم هستند و رنگ های آبی سبز و بنفش مایل به آبی از رنگ های سرد محسوب می شوند. عموماَ ترکیب رنگهای هر گروه نیز به شرط عدم تمایل به تیرگی شدید از گرمی و سردی همان گروه تبعیت می کنند.
 
تضاد رنگ ها:
خصیصه­ای از رنگ است که بستگی تام به مشخصات رنگ­های مجاور دارد و عبارت است از اختلاف بین تیره و روشن در یک تصویر. اگر تضاد کم باشد تصویر مسطح دیده می شود و حالت عمق و برجستگی آن از بین می رود. تضاد رنگ متعلق به شخصیت های شاد، پر تحرک و اجتماعی است و عدم تضاد مربوط به شخصیت های آرام، خنثی و تأثیر پذیر است. اما این تعبییر همه جا عمومیت ندارد بلکه به تناسب شرایط زمانی و مکانی متغییر است.
مکمل:
حالتی از همنشینی رنگ هاست که در آن رنگ ها دو به دو در کنار هم بیشترین هماهنگی و هارمونی را با هم ایجاد می کنند و بیننده را آزار نمی دهد. در عین حال خلا کمبود رنگ را پر می کنند.
اثرات روانی رنگ­های مختلف در دکوراسیون
رنگ زرد:
ويژگي:درخشندگي, حس خوش بيني و دلگرمي. رنگ زرد باعث بهبود فعاليت هاي ذهني و بيشتر شدن اشتها نيز مي شود (5).
كاربرد: در آشپزخانه, اتاق كارو اتاق نشيمن هم چنين به ندرت و بصورت خيلي ناچيز در اتاق خواب بزرگسال مي توان از رنگ زرد استفاده كرد اما استفاده از اين رنگ در اتاق نوزادان توصيه نمي شود.
 رنگ نارنجي:
ويژگي: رنگيست بسيار گرم, محرك و شادي آور كه گرمابخش محيط مي باشد.
كاربرد: در ورودي و راهروها, اتاق غذاخوري و اتاق نشيمن. رنگ نارنجي رنگي محرك است بنابراين مي توان از آن به مقدار كم و بصورت ملايم در اتاق خواب و اتاق كار نيز استقاده نمود.
رنگ قرمز:
ويژگي: قرمز رنگ عشق,تحرك و انرژي است.قرمز ضربان قلب را افزايش مي دهد و باعث نشاط و سرزندگي مي شود.
كابرد: در اتاق غذاخوري,آشپزخانه, راهروها و اتاق بازي كودكان. از آنجا كه قرمز ميزان ضربان قلب را افزايش مي دهد توصيه مي شود از اين رنگ بصورت محتاطانه در اتاق خواب و اتاق كار استفاده شود.
رنگ صورتي:
ويژگي: رنگ آرامش,احساس قوت قلب و لطلفت است.صورتي رنگي است كه احساس آرامش و تكامل
  را القا مي كند.
كاربرد: در اتاق خواب, اتاق كودك, اتاق نشيمن,سرويس هاي بهداشتي و هال. صورتي تا حدودي باعث كم شدن اشتها مي­گردد بنابراين استفاده از آن در آشپزخانه و اتاق نشيمن توصيه نمي شود.
رنگ بنفش تيره:
ويژگي: رنگي الهام بخش و موقر است حس هدف مندي و انگيزه را در فرد القا مي كند.
كاربرد: در اتاق خواب و اتاق نشيمن. هم چنين از طيف ملايم آن مثلا بنفش ياسي نيز براي اتاق نشيمن ,اتاق خواب و سرويس هاي بهداشتي
  مناسب مي باشد.
رنگ آبي:
ويژگي:
رنگ آرامش, التيام و رهاييست.آبي يك محبوبيت جهاني دارد كه همواره در همه جا سمبل رفع تنش و خستگي است و باعث ارتقاي روابط مي گردد.
كاربرد: در اتاق كار و اتاق مطالعه, سرويس بهداشتي , اتاق نشيمن و اتاق خواب. آبي رنگ آرامش است بنابراين از آن بصورت هوشمندانه و بسيار كم در هال و آشپزخانه و جاهايي كه در آن فعاليت هايي صورت مي­گيرد استفاده كنيد.
رنگ سبز:
ويژگي: رنگ سبز رنگ آرامش و نشاط است هم چنين سبز رنگ هماهنگي و عدالت است.
كاربرد: اين رنگ در اكثر فضاها قابل استفاده است و چون رنگ هماهنگي است مي توان آن را با رنگ هاي ديگر تركيب كرد.
رنگ قهوه اي:
ويژگي:
  رنگ راحتي و رنگ طبيعت است. با اينكه رنگ قهوه اي جزء رنگ هاي اصلي چرخه رنگ نيست اما داراي قدرت فوق العاده­اي مي باشد.
كاربرد: در بسياري از اتاق ها
  مخصوصا در اثاثيه و مبلمان (شکل2).
شکل 2- ترکیبات رنگی
رنگ­ و محیط کاربر
دكوراسيون اتاق خواب
 از آنجا كه اتاق خواب خصوصی ترین فضا در هر خانه است، در طراحی دكوراسیون و انتخاب رنگ آن باید پیش از هر چیز سلیقه و نیازهای شخصی صاحب آن را در نظر گرفت، با این وجود نباید از اصول طراحی رنگ در دكوراسیون و تاثیرات ناخودآگاهی كه هر یك از خانواده­های رنگی بر روی روح و روان ما به جا می­گذارد، غافل شد (6). ضمن مدنظر داشتن سلیقه ی صاحب اتاق خواب باید كاربرد یك اتاق خواب را نیز در نظر داشت. یك اتاق خواب باید همواره فضایی آرامش بخش و راحت باشد كه مكانی مناسب برای خواب و استراحت را فراهم آورد. هنگام طراحی رنگ یك اتاق خواب بهتر است از انتخاب رنگهای درخشان پرهیز كنیم. چرا كه ممكن است هنگام استراحت این رنگها آزاردهنده به نظر برسند؛ اما چنانچه رنگهای زنده را بیشتر می پسندید، سایه­های مختلف رنگ آجری در كنار كرمهای غنی و سیاه می­تواند انتخابی مناسب باشد. اگر به دنبال اتاق خوابی با فضای گرم سنتی و اندكی تجملی هستید، استفاده از رنگهای به كار رفته در صنایع دستی شرقی راه حلی مناسب برای دستیابی به چنین فضایی است. رنگهای گرمی چون طلایی، نارنجی ها، قرمزهای پرمایه و آجری های به كار رفته در طرحهای سنتی شرقی عاملی مهم در ایجاد نمایی باشكوه و گرم در یك دكوراسیون هستند. علاوه بر به كارگیری این رنگها در فضای اتاق استفاده از پارچه های ابریشمی و كتان طرحدار، تابلوها و مجسمه­های زینتی شرقی، پارچه­های سوزن­دوزی و قلمكار غنا جذابیت این دكوراسیون را دوچندان می كند. برای نیل به موفقیت در تركیب سطوح طرحدار گوناگون در چنین دكوراسیونی لازم است سطوحی ساده و روشن به منظور استراحت چشم در فضای اتاق در نظر گرفته شوند كه رنگ ساده و روشن روی دیوارهای اتاق می تواند این نقش را به خوبی ایفا كند. همچنین آویزهای پارچه­ای در قسمت بالا و پشت تخت فضایی رمانتیك و خاص به اتاق می بخشد و می­تواند تخت­خواب را بیش از پیش به كانون توجه در اتاق تبدیل كند. در مقابل دكوراسیون های سنتی دكوراسیون­های تك رنگ قرار گرفته­اند كه با به كارگیری تنالیته های مختلف یك رنگ فضایی آرام و یكنواخت را پدید می آورند. رنگهای روشن نمای آفتابی و پرنشاط و در همان حال ساده و آرامش بخش را در برابر دیدگان بیننده قرار می دهند. تركیب رنگهای زرد و سبز از آنجا كه سبز یكی از رنگهای مشتق شده از زرد است، در فضای اتاق خواب بسیار موفق و مناسب خواهد بود. اما باید به خاطر داشته باشیم كه غالب شدن رنگ سبز بر زرد در یك اتاق نشیمن بر جذابیت و زندگی در آن می افزاید، اما در یك اتاق خواب اختصاصی قسمت اعظم فضا به رنگ زرد سادگی و آرامشی كه لازمه یك اتاق خواب است به آن می بخشد؛ حال آن كه غالب شدن رنگ سبز در اتاق خواب بیش از میزان لازم به فضا شور و انرژی می­بخشد (شکل3).
شکل 3- دكوراسيون اتاق خواب
 
دکوراسیون اتاق کودکان
رنگى که براى دکوراسیون اتاق کودک در نظر مى گیریم باید با مقطع سنى که کودک شما در آن قرار دارد متناسب باشد. در طول سال اول زندگى رنگ هاى ملایم براى اتاق کودکان بهترین انتخاب هستند، چرا که نوزاد به نور و سایه بیشتر توجه نشان مى دهد تا تفاوت رنگ ها. از این رو اتاق خواب نوزادان باید با رنگ هاى روشنى مانند سفید و کرم و یا رنگ هاى زرد، صورتى، آبى یا سبز روشن، رنگ آمیزى شود. هرچه کودک بزرگتر مى شود با به کارگیرى رنگ­هاى شاد و درخشان در اتاق مى­توان فضایى جذاب و سرشار از انرژى و تحرک براى او فراهم آورد. اگرچه استفاده از رنگ­هاى روشن و طرح­هاى شاد که مورد پسند کودکان بوده و موجبات تحریک خلاقیت آنها را فراهم مى آورند در اتاق کودکان توصیه مى شود، اما همواره باید دقت کرد که دکوراسیون اتاق کودکان در عین بشاشیت و شادى، بیش از اندازه شلوغ نباشد تا موجب بى قرارى و سلب آرامش کودک نشود (7).
از آنجا که در انتخاب دکوراسیون اتاق کودکان رعایت اصول ایمنى در درجه اول اهمیت قرار دارد براى رنگ آمیزى این اتاق ها باید همواره از رنگ هایى استفاده کرد که در ساخت آنها سرب به کار نرفته باشد. پس از اطمینان از بى زیان بودن نوع رنگ مصرفى، نوبت به انتخاب یک زمینه رنگى براى اتاق کودک مى رسد. براى طراحى رنگى دکوراسیون اتاق کودکان دو راه وجود دارد: استفاده از رنگ هاى شاد و درخشان و دیگرى ایجاد فضایى مملو از رنگ هاى ملایم و رؤیایى که اسباب بازى­هاى رنگارنگ کودک در آن نقش آکسان هاى رنگى را ایفا مى کنند. هنگام طراحى رنگ در دکوراسیون اتاق کودک باید به خاطر داشت که اغلب کودکان مجموعه اى از اسباب بازى هاى رنگارنگ را در فضاى اتاق خود جاى خواهند داد که بى شک نماى اتاق را تحت تأثیر قرار مى دهند.
گاهى اوقات انتخاب رنگ و دکوراسیون اتاق کودک با توجه به جنسیت او انجام مى شود. بسیارى از والدین رنگ هاى گرم و ملایمى مانند صورتى و بنفش یاسى را براى دختران و رنگ هاى آبى و سبز را براى فرزند پسرشان مى پسندند. همچنین در میان کودکان بزرگتر که قادر به اعمال سلیقه خود در انتخاب رنگ و دکوراسیون اتاقشان هستند بسیارى از دختران فضایى رؤیایى و دخترانه و بسیارى از پسران رنگ هاى پرسایه و شاد با کنتراست بیشتر را مى پسندند. دختران دکوراسیونى مملو از رنگ هاى صورتى، سفید و بنفش، تور، روبان و حریر و فضایى فانتزى و رویاگونه را ترجیح مى دهند. از این رو توجه به جزئیات ریز و کوچک در اتاق دختران اهمیت بیشترى مى یابد. در دکوراسیون اتاق دختران هارمونى و هماهنگى بیشتر و در اتاق پسران رنگ هاى متضاد و کنتراست بیشتر ترجیح داده مى شود. اما در دنیاى امروز طراحى دکوراسیون اتاق کودکان بر پایه جنسیت آنها چندان توصیه نمى شود و حتى بسیارى از والدین رنگ هایى چون پرده هاى گوناگون زرد (از لیمویى و کرم تا زرد پرتقالى و نارنجى) را که علاوه بر روشنایى و نشاط کافى براى اتاق کودک به جنسیت خاصى نیز منتسب نیست ترجیح مى دهند. در هر حال باید از محدود کردن انتخاب کودکان در رنگ دکوراسیون اتاقشان پرهیز کرد و به خاطر داشت که الزاماً نباید اتاق دختران صورتى و اتاق پسران آبى باشد(شکل4).
شکل 4- دكوراسيون اتاق کودکان
اصول دكوراسيون حمام
حمام يكي از مهم ترين عناصر معماري هر خانه اي است . در گذشته حمام نه فقط محلي براي استحمام ، بلكه جايي براي انبار كردن لوازم و وسايل كهنه بود . اين روزها ديگر حمام محل آرايش و پيرايش جسم و روح تلقي مي شود. حتي گاهي استراحت فردي از همين نقطه شروع مي­شود. بعضي از حمام هاي امروزي كاربري هاي تجملي و رفاهي زيادي نيز دارند : استخرهاي كوچك ، سونا و جكوزي براي تفريح و سلامت اعضاي خانواده در اين فضا قرار داده مي شود. بعضي ديگر از حمام هاي امروزي كه در آپارتمان هاي كوچك وجود دارند ، از ابعاد كوچك تري برخوردارند . كاربري اين دسته از حمام ها براي رفع خستگي روزانه و سلامت و پاكيزگي جسم هستند . مهم نيست كه ابعاد حمام شما بزرگ يا كوچك است بلكه مهم اين است كه از اين فضا بهترين استفاده را براي آرامش جسم و روح خود به عمل آوريد.

عناصر رنگی مهمي كه در خلق يك حمام زيبا و بي نقص وجود دارد عبارت است از : رنگ كفپوش ، رنگ پوشش ديوارها ، كابينت هايي براي قرار دادن حوله و ديگر لوازم جانبي ، انواع بافت ها و رنگ ها. با انتخابي صحيح از تمامي اين مجموعه به فضاي دلخواه كه آرامش شما را برقرار كند دست مي يابيد (8) .
برای ایجاد حالت روانی مناسب و آرامش حقیقی دکوراسیون داخل حمام متفاوت بوده و به عنوان مثال بایستی به رنگ سراميك ها و ديوارهاي حمام توجه كنيد، بدين صورت كه كف حمام را با كاشي سراميك و سنگ روشني پوشش دهيد اين سنگ مي تواند سفيد، طوسي روشن، كرم يا گل بهي باشد. سپس مي­توانيد جهت بهداشت بيشتر ديوارهاي حمام را نيز تا نيمه با كاشي يا سراميك بپوشانيد و مابقي آن را تا سقف رنگ پلاستيك قابل شستشو بزنيد. البته بهتر است به خاطر بخار آب موجود در حمام از كاغذ ديواري استفاده نكنيد.
در مرحله بعدي كافي است يك دستشويي ساده با رنگ روشن ترجيحا سفيد انتخاب نموده و در قسمت بالاي آن يك آينه ساده نصب كنيد و سپس جلوي آيينه يك تكه شيشه مستطيل شكل جهت قراردادن مسواك خمير دندان و ساير وسايل قرار دهيد با يك نورپردازي اصولي مي توانيد هم به زيبايي محيط كمك كنيد و هم نور بيشتر و بهتري براي زمان اصلاح خود در آيينه ايجاد كنيد بدين منظور تنها كافي است دو عدد لامپ مهتابي با نور گرم كه امروزه به نام آفتابي آنها را مي شناسند در دو طرف آيينه نصب نماييد.
پرده حمام خود را از يك رنگ روشن انتخاب كرده همچنین رنگ هاي حاشيه آن را با رنگ هايي كه در ديوار، كف و ساير وسايل بكار برده­ايد كنيد. حال كافي است با يك پادري يا موكت مناسب جلوي وان و يا مقابل روشويي را پوشش دهيد و يك سبد چوبي حصيري و يا كنفي را به دلخواه براي لباس­هاي كثيف انتخاب كنيد توجه داشته باشيد كه بهتر است اين سبد در دار باشد تا هم بوي جوراب ها و ساير لباس هاي چرك، فضاي حمام را بدبو نسازد و هم منظره زشتي ايجاد نكند. حوله هاي خود را ترجيحا از رنگ هاي روشن و هماهنگ انتخاب ننماييد چرا كه حوله هاي رنگ و وارنگ هارموني رنگ حمام شما را بر هم خواهد زد. شما مي توانيد حوله ها را در جايي به ديوار آويزان كنيد و يا در قفسه اي تا كرده و بچينيد در پايان مي توانيد با قراردادن چند شمع تزئيني و خوشبو محيط حمام خانه خود را هر چه بيشتر رويايي و شاعرانه سازيد (شکل5).
 
شکل 5- دكوراسيونحمام
اثرات روانی رنگ ها در محیط کار
تحقیقات کم و پراکنده ای پیرامون اثرات رنگ بر افزایش کارایی در سازمان و نیز مخاطبان سازمان انجام گرفته اما هیچ یک از این تحقیقات به صورت تخصصی به این موضوع نپرداخته است و همچنان این موضوع در مهجوریت به سر می­برد. شاید دلیل اصلی آن تنوع حوزه­های فرهنگی و مدیریتی در سازمان ها باشد که در کنار توجه به ابعاد روانشناختی فردی ابراز نظر مطلق و علمی را دشوار می­کند(9).
نقش رنگ در آراستگی و ایمنی محیط کار و زندگی
مشاهده رنگ یک واقعیت روانشناسی می­باشد که از واقعیت شیمیایی رنگ متمایز است، یعنی مساله رویت رنگ با ساختمان بنیادی رنگ تفاوت دارد. همان گونه که ارتعاشات صوتی می تواند از راه گوش خوشایند و لذت بخش و قابل درک باشند، رنگ نیز پدیده ای است که از راه چشم اثرات مفید یا مضری می تواند در مغز انسان داشته باشد و لذا مساله رنگ از بسیاری جهات بررسی می گردد به نحوی که
1- هنرمند به اثرات رنگ از نظر زیباشناسی توجه دارد و نفوذ معنوی رنگ و خلاقیت آن را بررسی می نماید.
2- روان شناس علاقه مند به شناسایی قدرت اثر تشعشعات رنگی روی مغز و روح آدمی است.
3- فیزیولوژیست اثرات نور و رنگ را بر روی اعضا مختلف بدن مطالعه می نماید و مساله دیدن یکی از مسائل مورد مطالعه فیزیولوژیکی می باشد.
4- شیمیست بر روی ساختمان ملکولی رنگ ها و رنگدانه ها و ذرات جسم سنگین و تهیه رنگ از مواد اولیه و غیره بررسی می نماید.
5- و بالاخره فیزیکدان نوع انرژی، نوسانات، اختلاط انوار رنگی طیف، تجزیه نور، فرکانس و طول موج اشعه های رنگی و رده­بندی رنگ ها و اندازه­گیری آنها را مورد بحث قرار می­دهد.
6- در صنایع نیز رنگ به عنوان عامل کمکی در تامین ایمنی، وسایل ارتباطی، تزیین، رمز و نشانه، حفاظت و نظایر اینها و برای مقصود معین به کار گرفته می­شود.­
از این تأثیر امروزه در ساختمان منازل مسکونی و دفتر کار استفاده می شود و برای انتخاب در کارگاه ها و ماشین ها به کار می رود زیرا انتخاب رنگ مناسب باعث ازدیاد قدرت کارگران و افزایش حجم تولید می گردد، به طوری که یک کارخانه جوراب سازی در آلمان توانست با استفاده از این مسئله تولید خود را 20% افزایش بخشد.
 
فنگ شويي رنگ هاي دكوراسيون خارجي ساختمان
دكوراسيون خارجي خانه و رنگ هاي استفاده شده در آن نقش بسيار مهمي در تاثيرات روحي و رواني افرادي كه وارد خانه مي شوند دارد و مي تواند سبب شود كه انرژي هاي منفي و سمي در دكوراسيون خارجي جريان يابد و يا به كلي حذف شود. اينكه انرژي مثبت آرام حركت كند يا حركتي سريع داشته باشد (كه هر دو حالت نامناسب است) بستگي به نوع دكوراسيون و رنگ هاي استفاده شده در دكوراسيون دارد. نوع انرژي اي كه در فضاي خارجي خانه شما به جريان مي افتد تاثير زيادي در نوع روابط همسايگان  با هم و هم چنين احساس مهمانان شما و ذهنيت آن ها در مورد دكوراسيون داخلي خانه شما خواهد داشت(10) (شکل 6).
شکل 6- دكوراسيون خارجي ساختمان
رنگ هاي مناسب براي دكوراسيون خارجي
رنگ هاي مناسب براي بناهاي مختلف بنابر كاربرد­هاي كه دارند متفاوت است. در اين قسمت در يك جدول به طور كامل رنگ هاي مناسب براي دكوراسيون خارجي بناهاي مختلف مطرح شده است (جدول1).


جدول1- رنگ هاي مناسب براي دكوراسيون خارجي
از رنگ ها براي قوي كردن و ارتقاي دكوراسيون خارجي بنا استفاده كنيد
قسمت هاي مختلف
تاثير آن بر روي زندگي
رنگ هاي مناسب
نتيجه استفاده از رنگ هاي مناسب
مركز جلوي نما
تخصصي و شغلي
آبي تيره و مشكي
بهبود روابط  شغلي
جلو سمت چپ
دانش و سطح آگاهي
آبي، سبز، مشكي
رشد شعور و قوه تفكر
مركز نماي پشت
خانواده
سبز،آبي، سبز-آبي
بهبود روابط خانوادگي
سمت چپ نماي پشت
ثروت
سبز،آبي،ارغواني و قرمز
پول ، رفاه و فراوانی
مركز نماي پشت
شهرت
قرمز
اعتبار و خوشنامي
سمت راست نماي پشت
ازدواج
صورتي،قرمز و سفيد
ازدواج موفق
سمت راست مركز
خلاقيت
سفيد
بهبود خلاقيت و رشد فكري كودكان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: